2020-04-08

FläktGroup siirtää osan puhallintuotannosta Turun Logistiikkakeskukseen

FläktGroup on saanut valmiiksi selvityksen, jonka tarkoituksena oli löytää kilpailukykyisin toimittaja ilmankäsittelykoneissa käytettäville puhaltimille. Tämän selvityksen tuloksena FläktGroup siirtää osan Turun Puhallintehtaan toiminnoista Turun Logistiikkakeskukseen kesäkuun 2020 loppuun mennessä. Muut toiminnot Turun Puhallintehtaalla lakkaavat.

image

FläktGroupin tavoite on olla energiatehokkaiden ilmanvaihtoratkaisujen johtava toimittaja. Kilpailukyky  ja innovaatiojohtajuus ovat avaintekijöitä tämän tavoitteen saavuttamisessa.

Ilmanvaihtoteollisuutta koskevat säädökset ovat muuttuneet merkittävästi viime vuosina ekosuunnitteludirektiivin tultua voimaan. Samaan aikaan ilmanvaihtokoneiden markkinat ovat muuttuneet. Tämä markkinasuuntaus on tuonut lisäarvoa, mutta asettanut samalla haasteita kilpailukyvyllemme.

Varmistaakseen yhtiön tulevaisuuden ilmankäsittelykoneliiketoiminnassa, FläktGroup-konserni on päättänyt toteuttaa monivuotisen strategisen kehittämisohjelman. Tavoitteena on varmistaa, että FläktGroup vastaa energiatehokkuusvaatimuksiin ja pystyy kasvattamaan markkinaosuuttaan ja kannattavuuttaan myös jatkossa. Osana tätä kehittämisohjelmaa tehtiin selvitys, jonka tarkoituksena oli löytää kilpailukykyisin toimittaja ilmankäsittelykoneissa käytettäville puhaltimille.

Selvityksen perusteella FläktGroup on päättänyt siirtää Turun Puhallintehtaan toiminnoista huippuimurien ja Marine-puhaltimien valmistuksen Turun Logistiikkakeskukseen. Muut toiminnot Turun Puhallintehtaalla lakkaavat, mikä johtaa noin 65 työpaikan vähenemiseen. Turun Puhallintehtaan sulkeminen toteutetaan kesäkuun 2020 loppuun mennessä.

Muutoksella ei ole vaikutusta muihin FläktGroupin toimintoihin Suomessa. FläktGroup on sitoutunut kestävään ja vahvaan paikalliseen läsnäoloon sekä kehittämään liiketoimintaansa ja markkinaosuuttaan Suomessa, joka on yksi FläktGroupin tärkeimmistä markkina-alueista.

Yhteydenotot: Rainer Knuts, Toimitusjohtaja, 040 868 3143